Amber Przeczytane 2015

Niezgodna- Veronica Roth

7/03/2015Kultura Czytania

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Divergent_logo2.pngCały świat. Kosmos, układy, planety, miliardy ludzi, zwierzęta, rośliny, kontynenty, kraje, regiony, metropolie, miasta, wioski, domy. Nie jesteśmy w stanie wszystkiego ogarnąć. A co gdyby jednak można było to zrobić? Ale nie ze względu na jakieś ogromne moce, ale ze względu na powierzchnię na jakiej mieszkamy? Na obszar, który uważamy za cały świat?

Tris mieszka w mieście postawionym na ruinach Chicago. Należy do Altruizmu, frakcji, która zajmuje się pomaganiem bezfrakcyjnym i w dużej mierze rządzi (ze względu na swoją obiektywność). Już niedługo czeka ją Ceremonia Wyboru, czyli dzień, w którym będzie musiała zadecydować czy zostanie z rodzicami, czy na zawsze ich opuści. Do wyboru ma pozostałe cztery frakcje, czyli Serdeczność, Prawość, Erudycję i Nieustraszoność. Teoretycznie Test Przynależności powinien wskazać jej, do której frakcji ma największe predyspozycje, ale dla Tris będzie on jedynie czymś co jeszcze bardziej namiesza jej w głowie.

Fabuła „Niezgodnej” jest niezwykle podobna do tej z „Igrzysk Śmierci”. W obu książkach główna bohaterka występuje jako narratorka, w obu na początku następuje coś ważnego, co zmienia życie bohaterek, w obu jest jakiś podział społeczeństwa. I niestety pod względem świata przedstawionego „Niezgodna” wypada raczej blado. Występują tu pewne niejasności i niedopowiedzenia (na szczęście większość z nich jest wyjaśnionych w dalszych częściach), ale nie można tez powiedzieć, że jest on bliźniaczo podobny do tego z „Igrzysk Śmierci”. Faktycznie widać podobieństwa, ale teraz wymyślenie czegoś w stu procentach oryginalnego jest dosyć ciężkim zadaniem. Przede wszystkim brakowało mi tutaj większej ilości opisów dotyczących poszczególnych frakcji. Były one przedstawione dosyć powierzchownie, mało szczegółowo.

Co do bohaterów, to są oni dosyć dobrze zarysowani. Szczególnie Tris, której przemyślenia cały czas czytamy. Swoją drogą lekko mnie ona denerwowała. To, że się zmieniała było zrozumiałe. Stała się silniejsza, ale jakoś nie do końca do mnie przemawiała. Nie zawsze podobały mi się jej decyzje i zachowania. Cztery jest z kolei typem bohatera, o którym nie do końca wiem co myśleć. Z jednej strony bardzo go lubię, a z drugiej jest nieco straszny. Najbardziej enigmatyczną postacią jest z kolei matka Tris i między innymi dlatego tak bardzo ją polubiłam. No i jeszcze za spokój, który przejawiała w świecie, w którym wszystko stawało na głowie.

Podsumowując, uważam, że osobom, którym podobały się „Igrzyska Śmierci”, ale nie są wyczulone na wszelakie podobieństwa i które lubią klimaty antyutopijne, „Niezgodna” powinna przypaść do gustu. Ja daję jej ocenę 6/10.

*zdjęcie zamieszczone na początku posta jest udostępnione na licencji CC, pochodzi z tej strony; zgodnie z warunkami licencji udostępniam je dalej na tej samej licencji, której warunki podlinkowałam wyżej

You Might Also Like

20 komentarze

  1. "Igrzyska śmierci" mi się podobały, więc pewnie kiedyś i za tę serię się zabiorę, chociaż trudno mi powiedzieć kiedy to będzie, bo stosy innych książek czekają na przeczytanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też czekają, a na liście do przeczytania wciąż przybywa tytułów. :)

      Usuń
    2. No właśnie, zaległości nigdy się nie kończą :P

      Usuń
  2. Mam podobne odczucia, choć akurat "Igrzysk śmierci" nie czytałam ;)
    KsiążkowyŚwiat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie "Igrzyska śmierci" skłoniły do tego, żeby znowu zacząć czytać. ;)

      Usuń
  3. Najpierw sięgnę po "Igrzyska Śmierci", gdyż od dawna kusi mnie ta pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Podczas czytania "Niezgodnej" trochę raziło mnie to podobieństwo do "Igrzysk śmierci". Ogólnie, jestem zawiedziona tą trylogią, ponieważ spodziewałam się czegoś dużo lepszego ;)
    http://alejaczytelnika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja najpierw obejrzałam film i oglądało mi się go lepiej niż czytało książkę, a u mnie raczej rzadko się to zdarza. :) Książka nie była zła, ale film chyba jednak lepszy.

      Usuń
  5. "Niezgodną" jak i "Igrzyska" czytałam wtedy, gdy dopiero wyrabiał mi się gust czytelniczy. Teraz bym to oceniła dużo niżej, jednak z tego co pamiętam, byłam naprawdę mile zaskoczona.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nominowałam cię na swoim blogu do Liebster Blog Awards!

    http;//slowniksztuki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja tę serię naprawdę lubię i muszę w końcu obejrzeć "Zbuntowaną". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekałam z obejrzeniem "Zbuntowanej" aż przeczytam książkę, a teraz jestem już po lekturze, więc też w końcu muszę to zrobić. :)

      Usuń
  8. Niezgodna jest dobra, ale niestety im dalej w las tym coraz gorzej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla mnie Niezgodna to niezbyt udana podróba Igrzysk Śmierci :( Pamiętam, że kiedy czytałam baardzo mi się podobała, lecz teraz z perspektywy czasu widzę jak marne to było.Pozdrawiam
    www.oczytane.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widać podobieństwa, ale starałam się na nie nie zwracać uwagi. :)

      Usuń
  10. Uważam, że Niezgodna nie dorasta Igrzyskom do pięt. W przypadku Igrzysk im dalej tym moim zdaniem było coraz ciekawiej, a Kosogłos powalił mnie na kolana, natomiast im dalsze części Niezgodnej były średnie, a Wierna kompletnie mi się nie podobała ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie Igrzyska wyciągnęły z zastoju czytelniczego, a "Niezgodną" czytałam całkiem niedawno. Nie oczekiwałam od niej zbyt wiele i nie doszukiwałam się podobieństw, ale fakt, że nawet nie szukając ich i tak je widać. :)

      Usuń
  11. Widziałam film i był niezły. Ale boję się książki jakoś :p

    Pozdrawiam,
    http://magiel-kulturalny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też najpierw obejrzałam film. :) I dopiero później zdecydowałam się przeczytać książkę.

      Usuń
  12. Jeszcze nie miałam okazji przeczytać IG ale cała trylogię Niezgodnej mam już za sobą i była OK :)

    OdpowiedzUsuń

Witaj! Jeżeli już tutaj trafiłeś i coś co naskrobałam przypadło ci do gustu, zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. :)
Wasza aktywność motywuje mnie do dalszej pracy. ;)

Popular Posts

Flickr Images

Formularz kontaktowy